Activități

 

A1. Documentare, dezvoltare software, achiziții hardware.

A2.Realizarea unui curs și a unui laborator la disciplina Organe de mașini, folosind vizualizarea 3D prin AR, pentru 40 de studenți din domeniile de licență Inginerie industrială și Inginerie mecanică.

A3.Utilizarea aplicației Google photo translate la disciplina Introducere în publicitate.

A4.Utilizarea aplicației 3D Anatomy Atlas 22 pentru studenții de la domeniul de licență Kinetoterapie

A5. Evaluarea sistemelor de către studenți.

A6. „Educație digitală la UBc: 3D@3F"

A7. „Educația prin AR, față-în-față cu angajatorii".

A8. Modernizarea site-ului www.ub.ro

A9. Conferința de închidere a proiectului

A10. Diseminarea activităților specifice proiectului.

A11. Managementul proiectului

Sustenabilitatea proiectului va fi asigurată prin extinderea aplicațiilor  pentru curs, lucrări practice, laborator și seminar, pe device-uri personale ale studenților, în funcție de specificul programului de studii. Se va avea în vedere extinderea aplicației și pentru celelalte facultăți din cadrul UBc.

 

Implementarea realității augmentate în activitățile didactice

 la Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău

 

Miercuri, 7 decembrie, ora 11:00, a avut loc, în Aula Universității „Vasile Alecsandri” din Bacău, conferința de închidere a proiectului CNFIS-FDI-2022-0072 „Realitate augmentată la UBc: vizualizarea 3D a activității didactice” (AR@UBc), la care au participat membrii echipei proiectului, studenți, cadre didactice și reprezentanți ai angajatorilor. 

Proiectul a fost implementat, în perioada aprilie-decembrie 2022, iar scopul a vizat modernizarea activității didactice, prin implementarea realității augmentate (AR) cu vizualizarea 3D a activităților specifice (în sistem online sau față în față) în cadrul cursurilor și aplicațiilor, în 3 facultăți ale UBc, respectiv 4 domenii de studii diferite.

„Proiectul AR@UBc reprezintă o continuare a proiectului MOBILE-UBc, implementat anul trecut, care a vizat realitatea virtuală. Pilotarea realității augmentate în cadrul celor 3 facultăți a urmărit îmbunătățirea calității activității didactice și creșterea facilităților oferite de sistemul instructiv-educativ aplicat la nivelul UBc, prin diversificarea instrumentelor de învățare, utilizând noi inițiative de digitalizare. Au fost selectate pentru realizarea de aplicații specifice o serie de discipline la care vizualizarea spațială reprezintă un element important de acumulare a competențelor specifice. Pe viitor, ne dorim să extindem și la nivelul celorlalte facultăți aceste aplicații și pentru alte discipline, în vederea dezvoltării competențelor digitale pentru un număr cât mai mare de studenți”, a declarat Prof.univ.dr. ing. Valentin ZICHIL, Director de proiect.

Realitatea augmentată (AR) este o vizualizare interactivă a lumii reale peste care se suprapun elemente din lumea virtuală, pe baza senzorilor vizuali și auditivi. Interacțiunea în timp real între înregistrarea 3D a unor obiecte virtuale cu cele reale este o componentă a realității mediate, care încurajează dezvoltarea unui ecosistem de educație digitală, a aptitudinilor și competențelor digitale. Proiectul a pilotat folosirea aplicațiilor de tip laborator pe un număr de 120 de studenți din cadrul a 3 facultăți: Facultatea de Inginerie, Facultatea de Litere și Facultatea de Științe ale Mișcării, Sportului și Sănătății. Au fost formați 2 studenți tutori privind funcționarea aplicațiilor care le-au oferit suport tehnic studenților din grupul-țintă. După testarea și utilizarea aplicațiilor, studenții au oferit feed-back, prin completarea unui chestionar online, în vederea îmbunătățirii și dezvoltării unor noi direcții a aplicațiilor. 

În luna octombrie, a fost organizat workshopul „Educație digitală la UBc: 3D@3F”, în vederea formării a 12 cadre didactice din cele 5 facultăți din UBc, pentru utilizarea aplicațiilor AR, în vederea perfecționării mijloacelor de învățare specifice și creșterii calității actului didactic. Activitatea a inclus dezbateri referitoare la utilizarea acestei metode și la alte discipline.

În cadrul atelierului „Educația prin realitatea augmentată, față-în-față cu angajatorii”, organizat în luna noiembrie, au fost invitați angajatorii de top din regiunea NE, care pot utiliza aplicația dezvoltată pentru trainingul angajaților, service sau mentenanța la distanță. De asemenea, aplicația poate fi utilizată în prezentarea, din toate unghiurile, a unor utilaje cu dimensiuni de gabarit mare, la târguri și expoziții, în showroomuri etc. Au fost prezentate cele trei aplicații utilizate, înregistrările din timpul cursurilor/seminariilor/laboratoarelor și materialele realizate de către studenți cu ajutorul aplicațiilor dezvoltate. Concluziile dezbaterilor au reliefat necesitatea ca, atât în activitatea didactică, cât și în practica profesională, să fie dezvoltate competențele digitale prin utilizarea AR, precum și faptul că acestea pot prefigura, în viitorul apropiat, un nou profil al angajatului. Mai multe informații despre aplicațiile utilizate în cadrul proiectului, puteți afla accesând site-ul: http://ar-ubc.ub.ro

poza_2-2.jpg

 

Poza_1-2.jpg

 

 

RAPORT TEHNIC ȘI FINANCIAR

al proiectului CNFIS-FDI-2022-0072 cu titlul Realitate augmentată la UBc: vizualizarea 3D a activității didactice (AR@UBc)

Raport tehnic (cuantificarea rezultatelor și gradul de atingere a indicatorilor asumați)

 

 

OS1:

A1.Documentare, dezvoltare software, achiziții hardware. După efectuarea documentării (aprilie-septembrie) s-a realizat adaptarea aplicațiilor pentru cele 3 facultăți pentru dezvoltarea stratului virtual și suprapunerea peste cel real. Documentația tehnică a fost pusă la dispoziția studenților din GT și experților GT, sub forma unui ghid de utilizare. 

A2. Realizarea unui curs și a unui laborator la disciplina Organe de mașini, folosind vizualizarea 3D prin AR, pentru 40 de studenți din domeniile de licență Inginerie industrială și Inginerie mecanică. S-au susținut cursuri  și aplicații (octombrie și noiembrie) la disciplina Organe de mașini. S-a implementat pe dispozitive mobile (sistem de operare Android) modulul ce permite vizualizarea 3D-AR a elementelor componente pentru standul realizat prin FDI-2021-0276. Au fost instruiți doi studenți din GT pentru a utiliza aplicația, devenind tutori. Tutorii au ajutat studenți din GT din cele 3 facultăți să instaleze și să utilizeze aplicația. 

A3. Utilizarea aplicației Google photo translate la disciplina Introducere în publicitate. Au fost instruiți 40 de studenți din domeniul de licență Științe ale comunicării, pentru utilizarea modulului 3D (octombrie și noiembrie - Introducere în publicitate). La seminar, studenții au realizat etichetele de promovare a produsului. Studentul tutore a instruit studenții din GT pentru utilizarea aplicației Google photo translate. 

A4. Utilizarea aplicației 3D Anatomy Atlas 22 pentru studenții de la domeniul de licență Kinetoterapie. La cursurile Kinetoterapia în afecțiuni cardiovasculare, Anatomia viscerelor și a sistemului nervos și a lucrărilor practice (octombrie și noiembrie) s-a utilizat vizualizarea 3D-AR pentru prezentarea sistemului osos, muscular, circulator, nervos și a organelor interne, pentru 40 de studenți.

A5. Evaluarea sistemelor de către studenți. Măsurarea gradul de satisfacție a studenților din GT față de aplicația 3D-AR s-a făcut prin aplicarea unui chestionar online (117 respondenți). Prin prelucrarea datelor colectate și analiza feedback-ului de la studenți s-a trecut la perfecționarea sistemelor proiectate. 

 

OS2:

A6. „Educație digitală la UBc: 3D@3F”. A fost organizat un workshop (28.10.2022) cu studenții din GT și cadre didactice din cele 5 facultăți din UBc. S-a realizat formarea a 12 de cadre didactice pentru utilizarea aplicațiilor AR, în vederea perfecționării mijloacelor de învățare specifice, pentru creșterea calității actului didactic. Activitatea a inclus dezbateri referitoare la utilizarea acestei metode și în cadrul altor discipline. 

 

OS3:

A7. „Educația prin AR, față-în-față cu angajatorii”. S-a organizat un atelier (11.11.2022) cu angajatori de top din regiunea N-E: Aerostar, Dedeman, Barleta, ISJ, Motorstar, SCC Services, A.P.I.A., General Electric, Direct Group Solutions, Carusel Impact Team. experții din proiect, studenții tutori, studenții din GT și studenți din cadrul celor 3 facultăți. Au fost prezentate cele trei aplicații utilizate, înregistrările din timpul cursurilor/seminariilor/laboratoarelor. S-au prezentat materiale realizate de către studenți cu ajutorul aplicațiilor dezvoltate. S-a discutat despre dezvoltarea competențelor digitale prin utilizarea AR și modul prin care acestea pot prefigura un nou profil al angajatului, utilizarea în training-ul angajaților sau în activitatea de vânzări. 

 

OS4:

A8. Modernizarea site-ului www.ub.ro.  A fost prezentată platforma www.ub.ro de tip workframe custom adaptat atât pentru mobile, cât și pentru desktop (noiembrie). S-au făcut teste de web, posibilități de stocare/ redare a aplicației 3D-AR. 

 

OS1, OS3, OS4:

A9.Diseminarea activităților specifice proiectului. S-a realizat prin: articole în mass-media, postări web pe site-ul universității (www.ub.ro), site-ul proiectului (http://ar-ubc.ub.ro) și pe rețele sociale. 

A10.Managementul proiectului s-a realizat prin întâlniri periodice ale echipei de management cu experții desemnați pentru implementarea, gestionarea și evaluarea modului de realizare a activităților. S-au realizat achiziții de aparatură pentru dezvoltarea aplicațiilor.

Indicatori asumați și realizați/activități asociate:

OS1:( A1, A2, A3, A4, A5, A10) A1. O platforma AR Sceneform, aplicatie  Aurasma adaptată la nevoile proiectului. 1C,1L, 40 participanți, 1 tutor instruit- Facultatea de Inginerie; A3: 1C,1S, 40 participanți, 1 tutor instruit- Facultatea de Litere; A4: 1C,2LP, 40 participanți, FȘMSS; A5: 117 de chestionare aplicate, două direcții ulterioare de dezvoltare; 

OS2:(A6, A11) 1 WS, 12 cadre didactice formate; A6,A11: 1 minută; 

OS 3:(A7, A10, A11). A7: 1 atelier, 80 participanți; 10 angajatori; A7,A10: 1 articol în mass-media; A7,A11: 1 minută .

OS 4:(A8, A10, A11).A8: Site UBc (RO/EN) modernizat; A8,A11: 1 raport realizare site; A9.Conferinţa de închidere a proiectului organizată în data de 07.12.2022, 2 comunicate de presă, 6 articole mass-media. A10: 1 site informare proiect, 2 articole științificepublicate în revistă ISI; A11: 1 raport tehnic intermediar, 1 raport final proiect.

 

Indicatori de rezultat: 

1. Îmbunătățirea calității activității didactice și creșterea facilităților oferite de sistemul instructiv-educativ aplicabil la nivelul UBc, prin diversificarea instrumentelor de învățare utilizând noi inițiative de digitalizare.

2. Realizarea de aplicații specifice pentru disciplinele la care vizualizarea spațială reprezintă un element important de acumulare a competențelor specifice. 

Acțiuni preconizate în 2022 cu finanțare din venituri proprii: extinderea aplicațiilor  pentru discipline la care vizualizarea spațială reprezintă un element important de acumulare a competențelor specifice . Se are în vedere extinderea aplicației pentru celelalte facultăți din cadrul UBc. 

 

Screenshot 2023 01 16 at 16.46.52